torsdag 19 maj 2011

HV + Almgrens = Kärlek

Det är något särskilt med en utställning på Almgrens. Jag tror det är mötet mellan historien, som genomsyrar atmosfären i lokalerna, och det nutida som gör det så extra bra. Det är inte så ofta det blir så tydligt som här - hur viktigt det är att ta del av historien men samtidigt alltid röra sig framåt.

För mig har alltid Almgrens varit en liten oas mitt i staden. Precis bakom Götgatans puls ligger det gamla väveriet och påminner om Södermalms forna industridagar. Men det är inte bara ett dokument om äldre tillverkningsmetoder, det är också en minnesplats över alla människor som levt och arbetat här. Som dag ut och dag in har vävt sjalar, löpmetertyger och band ända från 1860-talet till 1970-talet.

Och det är så härligt att se hur det på senare år blivit en plats inte bara för eftertanke om dåtid utan en mötesplats för nutid (och inte minst framtid). Vem bättre att proklamera det än HV-skola. Jag blir alltid lika imponerad av HV-skola och dess elever. Alltid lika styrkande att se att det finns människor som arbetar både för det konstnärliga och det hantverksmässiga - idé och utförande går hand i hand. Och den 30e maj ska hela skolan inklusive ateljé ta sig till oss på Alice Lund Textilier för ett besök. Det ser vi mycket fram emot! Här är ett litet smakprov från utställningen (jag ska försöka gå dit igen och ta lite mer bilder nån mer dag, så det kanske uppdateras senare...)

Marina Aittalat "Transformation" Foto: Frida Lindberg
Marina Aittalat "Transformation" Foto: Frida Lindberg
 Marina Aittalat har haft ett väldigt passande tema, hon har funderat över mötet mellan då och nu. Utifrån Sturekläderna från 1500-talet (som finns i Uppsala Domkyrkas Textilkammare) har hon genom datorns hjälp omvandlat bilden av plaggen till en ny komposition. Oerhört vackert och spännande!
Nanako Hayashi "Jag är här" Foto: Frida Lindberg
 Namako Hayashi har utgått från kameleontens öga i sin komposition "Jag är här".
Pamela Venenzuela "Maria" Foto: Frida Lindberg
 Pamela Venezuelas broderi "Maria" för tankarna till äldre kyrkliga broderier.
Foto: Frida Lindberg
Jaquardvävstolen som fortfarande används på Almgrens av väverskan Sonja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar