torsdag 30 juni 2011

Välkommen Tamako!

Under sommaren kommer en japansk väverska, Tamako, komma och hjälpa till med "Spirit Bear". Tamako har tidigare arbetat två år på ateljén, då tillsammans med Ebba och Britt-Marie. Hon har bland annat varit med och vävt på "Mossklyftan" men också på "Folk Costume Details". Den ser ut så här;
"Folk Costume Details" av Helena Hernmarck
Foto: Alice Lund Textilier AB
Att Tamako är här gör också att vi har full rulle i ateljén hela sommaren. Alltså, öppettiden på torsdagar, mellan 13-14, gäller hela sommaren!

måndag 27 juni 2011

Sommartips del 1!

Slowcraft-utställningen öppnar den 1 juli  i Engelska Magasinet i Rejmyre, öppet hela sommaren!

Så här säger de själva om utställningen;

SLOWCRAFT
Slöjd som ett förhållningssätt till livet.
Fantastisk slöjd från fyra län - Gotland, Stockholm, Sörmland och Östergötland.
Det vackert gjorda är människans kärleksförklaring till livet!

Om man inte har möjlighet att åka till utställningen så kommer alla föremål vara till salu på hemsidan.

En textilkonstnär som ska vara med på utställningen är Renée Rudebrant. Hennes coola broderisatser säljer vi på ateljén. Och de kan se ut ungefär såhär;

Broderisats "Bård II" Foto: Renée Rudebrant Design

Broderisats "Strå" Foto: Renée Rudebrant Design

Broderisats "Circle II" Foto: Renée Rudebrant Design

tisdag 21 juni 2011

En inredningsfirma i Venezuela...

Smygbörjade lite på forskningsprojektet igår... Jag var i Borlänge över dagen och hade en timme på eftermiddagen över. Så då kunde jag inte hålla mig längre. Tog fram pärmen märkt "Profana bonader" och började titta lite på skisserna och scannade in dem (så jag kan smygtitta lite hemma också, nått textilnördigt ska man göra på semestern också...).
Skiss "Chimney Shafts", 1955 Sofia Widén
Tillhör: Alice Lund Textilier AB
Redan nu har jag hittat flera spännande trådar. Många av skisserna var märkta Venezuela och DIBO, de flesta från mitten av 1950-talet. Ytterst märkligt tyckte jag och var tvungen att gräva vidare lite grann. Först tänkte jag att det kanske var någon stor världsutställning eller så under 1950-talet men än så länge har jag inte hittat nån information om det. Någon annan som vet?

Skiss "Exotic birds" Sofia Widén
Tillhör: Alice Lund Textilier AB

Som tur är finns det inte bara skisser på ateljén utan även gamla löneböcker och fakturaböcker. Och där stod det så prydligt om och om igen. "Inredningsfirma Decodibo, Chacaito, Venezuela". Så tydligen är det en inredningsfirma som har beställt en massa broderade bonader! (Och jag såg att företaget fortfarande finns kvar!)


Bonad "Korsriddare" Sofia Widén
Privat ägo. Foto: Alice Lund Textilier AB


Många frågor är dock fortfarande obesvarade; Hur kom Sofia Widén kontakt med en inredningsfirma i Venezuela? Vart är alla dessa bonader nu? 


Skiss "Korsriddare" Sofia Widén
Tillhör: Alice Lund Textilier AB


En pusselbit funnen, sen får tiden utvisa om det blir ett hundra- eller tusenbitars pussel som ska läggas under hösten. Spännande är det i alla fall!

fredag 17 juni 2011

Garn, garn, garn

Jag har precis anmält mig till en liten stickkurs på Wålstedts i sommar. Det ser jag fram emot! Vi ska tydligen sticka efter ramsa, det blir nytt för mig. Det finns säkert några platser kvar, så skynda att anmäl!

Wålstedts har Sveriges bästa garn, tycker jag iallafall (och jag vågar nog lova att jag inte är ensam om den uppfattningen). Det spännande med Wålstedts är inte bara det fantastiska garnerna de producerar utan också den fina historia som spinneriet har. Den kan man ta del av vid en trevlig rundvandring på spinneriet, väl värt ett besök! Inte helt fel heller att de säljer garner på plats. Det mest populära garnet är Vålbergsgarnet, fint att sticka med. Just nu knåpar jag på en trekantssjal som förgyller min tid på tåget mellan Stockholm och Borlänge. Garnets namn "Avokado". Kanske dyker upp en bild snart...
Vålbergsgarn "Midvinterros" Foto: www.walstedts.se

Vålbergsgarn "Rosen" Foto: www.walstedts.se

Vålbergsgarn "Hjortron" Foto: www.walstedts.se

Här är lite bilder från spinneriet som togs i samband med den nuvarande utställningen på Sveriges vägmuseum. Så vackert med kontrasten mellan den färgstarka ullen och maskinernas robusta intryck.
(Bilderna är tagna av Erik Kilström från Brinner, www.brinner.se)
Foto: Erik Kilström, www.brinner.se

Foto: Erik Kilström, www.brinner.se

Foto: Erik Kilström, www.brinner.se

Foto: Erik Kilström, www.brinner.se

Foto: Erik Kilström, www.brinner.se

torsdag 16 juni 2011

Ateljén - då och nu

I höstas så flyttade ateljén till nya lokaler i Wallingården nära Stora Tuna kyrka och vackra Frostbrunnsdalen. Lokalerna ägs av kyrkan och har tidigare varit ett församlingshem där många av kyrkans aktiviteter har ägt rum. Huset byggdes på tidigt 1960-tal och självklart så är den textila originalinredningen signerad Alice Lund. Helena Hernmarck berättade också att när hon var praktikant hos Alice 1960 så satt den stora vävnaden (som hänger längst bak på bilden) i vävstolen i ateljén. Så det gör det extra speciellt att få komma tillbaks "till sina rötter". Idag är det istället Helenas vävnad som sitter i vävstolen (och nu är vi över 2m!).

Originalinredning Wallingården, 1960-tal. Foto: Alice Lund Textilier AB


Wallingården 2011, numera Alice Lund Textiliers ateljé. Foto: www.brinner.se
Denna vävnad hänger nu i det nya kapellet vid Stora Tuna kyrka. Vi är glada att den fortfarande uppskattas.
Vävnad som hängt i Wallingården (lite missvisande färger...) Foto: Helena Hernmarck
Maskinvävd gardin "Hoppa Hage" av Alice Lund Foto: Frida Lindberg
Originalgardinerna kallas för "Hoppa Hage" och är komponerade av Alice Lund. Hon började på 1950-talet att samarbeta med Borås Jaquardväveri där hon komponerade mönster till maskinvävda tyger. Detta är ett av de mönstren. (Denna bild har också lite dåliga färger tror ja...)


fredag 10 juni 2011

Guldknappar och festblåsor

Modet har smugit sig in i museernas sfär på senaste tiden. Nordiska museets utställning Modemakt öppnade ju förra året och idag öppnar en ny utställning på Nordiska med modeinriktning. Guldknappens 30 åriga historia ska presenteras som ett utsnitt av svenskt samtida mode. De har även gjort en storsatsning på en digital version av utställningen. Så har man inte möjlighet att åka förbi Nordiska så kan man kolla här.
Foto: www.nordiskamuseet.se

En av Guldknappsvinnarna från 1990-talet är Lars Wallin. Och även han är aktuell med en utställning på Waldemarsudde. Så kanske det är dags att ta sig en liten utflykt till Djurgården...

En annan utställning som jag ser fram emot är Konsthantverkarnas jubileumsutställning på Arkitekturmuseet som öppnar den 22a juni. Konsthantverkarna firar 60 år och 85 konstnärer ska ställa ut verk på utställningen. En av mina favoriter är Anna Sjons, undrar vad hon kommer att ställa ut...

Något sådant här kanske;
Anna Sjons "Jag letar" Foto: www.annasjons.se

Anna Sjons "Jag samlar" Foto: www.annasjons.se

Anna Sjons "En liten melodi" Foto: www.annasjons.se
Trevlig helg!

190 centimeter...

11 centimer i veckan är målet. För två väverskor på 30 timmar vardera. Är det inte fantastiskt att vi kan få arbeta på detta sätt i dagens samhälle? Jag ska inte säga att det alltid är helt stressfritt, den ska ju bli klar i tid och det är ett krävande arbete. Men att det ändå är möjligt att låta detta kreativa arbete med händerna få ta den tid det behöver. Att varje nockas färgblandning får väljas för hand, och väljas om inför varje inslags nya utmaningar.

Helena Hernmarcks "Spirit Bear" i vävstolen. Foto: Frida Lindberg
Nu har Ebba och Jenny kommit 190 centimeter (kanske lite mer, jag tog bilderna för några dagar sedan) Den färdiga vävnaden ska bli 3,66m. (Inte 4,66 som jag råkade skriva i andra inlägget!)
Helena Hernmarcks "Spirit Bear" i vävstolen. Foto: Frida Lindberg
Här ovan ser man hur den svartvita skissen i naturlig storlek är fäst under varpen. Utifrån den ses  konturerna av alla former i bilden. Men färgerna väljs efter en mindre skiss, den skymtas lite längre bort i bilden. Varpen är av 4 trådar lingarn 16/2 som tvinnas. Ofta är en del av varptrådarna i en komplementfärg till vävnadens färgskala, som här med den röda varpen mot det gröna i vävnaden.

Helena Hernmarcks "Spirit Bear" i vävstolen. Foto: Frida Lindberg   
Det används mycket garner och många olika färger till vävnaden, det är en härlig teknik på det sättet. Mycket av våra garner kommer från Wålstedts i Dala-Floda. Ett fantastiskt spinneri som också har en spännande historia. Där spinns och färgas mycket av garnerna till Helenas vävnader. Hon brukar själv åka dit och vara med vid färgningen inför stora vävnader. På bilden ovan syns garnnockor som väntar på att få vävas in i vävnaden. 

Vålbergsgarner från Wålstedts Foto: www.walstedts.se
Till hösten kommer vävnaden att vara klar, då tänkte vi passa på att visa den på ateljén och samtidigt ha invigning av våra nya lokaler. Så har man vägarna förbi Borlänge då kan det vara värt ett besök!

torsdag 9 juni 2011

Skapandet av ett skogslandskap...

Tänkte att det var dags att skriva lite om den stora vävnad som vävs på ateljén nu. Ett uppdrag från textilkonstnären Helena Hernmarck som har samarbetat med ateljén i många år. Hon bor och verkar i USA där de flesta av hennes vävnader hamnar. Den vävnaden vi arbetar på nu heter"Spirit Bear" och ska till Minnesota i USA. Vävningen satte igång i december och den beräknas blir klar till hösten. Så det är verkligen den långsamma lyckan...


Detta är provet till vävnaden som Helena själv har vävt i sin ateljé i USA. Det är så spännande att se hur impressionistisk tekniken är. (Helena brukar säga att man ska se vävnaderna på långt håll med dåliga ögon.)
Provvävnad av "Spirit Bear" av Helena Hernmarck
Foto: Frida Lindberg

Provvävnad av "Spirit Bear" av Helena Hernmarck
Foto: Frida Lindberg

Provvävnad av "Spirit Bear" av Helena Hernmarck
Foto: Frida Lindberg
Och detta är den stora vävnaden som ska bli ca 3m x 4,66m.
Men nu springer tiden iväg, mer om den stora vävnaden imorgon...

onsdag 8 juni 2011

Manufaktur och slöjdandets identitet

Jag är egentligen ganska ny på detta med bloggandet men några bloggar brukar jag titta till iallafall. En av dessa är självklart Brodösens blogg skriven av Karin Holmberg. Hon gav ju ut en väldigt trevlig broderibok förra året som ser ut så här;

Den kan jag rekommendera för lite trevliga tips om broderi och landskapssömmar.

Så när jag tog mig en liten stund över och tittade på bloggen härom veckan så fick jag trevliga nyheter. Karin tillsammans med några andra textilare har startat ett textil nätverk som heter Manufaktur. Ett väldigt roligt och viktigt initiativ! Deras första evenemang blev en workshop på nationaldagen om svensk slöjd och svenskhet. Vad står den svenska slöjden för idag och hur ska vi se till att den inte missbrukas för fel syften? Slöjdandets och det svenska kulturarvets identitet är viktig att diskutera och väldigt viktigt att det görs av utövarna själva, så riktigt fint att kombinera prat med praktik. Tyvärr så missade jag denna intressanta workshop men hoppas att Manufaktur styr upp något annat spännande snart. De har också en hemsida på gång men så länge kan man kolla deras facebooksida.

Jag blir så glad att det finns många därute som går och grubblar på samma saker som en själv. Känns tryggt på något vis.

onsdag 1 juni 2011

Denna vecka har det blivit mycket åkande, måndagen tillbringades i Borlänge med hela Handarbetets Vänner. Det var väldigt trevligt!

Och tisdag bar det av till Borås över dagen för att se på Textilhögskolans examensutställning på Textilmuseet. Jag träffade Ingrid Moldin som arbetar på THS (och som är med i Team Hernmarck) och hon var snäll nog att visa mig runt bland de fantastiska maskinparkerna för vävning och trikå. Det var väldigt inspirerande, och alltid roligt att se så mycket kunskap samlas i ett och samma hus. Fast jag glömde att fotografera... det var så mycket att titta på att jag helt glömde bort... Tur att man får en ny ursäkt att åka dit i höst då det blir vävmässa i just Borås.

Men åter till examensutställningen. Borås är staden för framtidens textilier, man samarbetar mycket med industrin och forskar på massa spännande smarta textilier som exempelvis kan leda ljus eller ljud. Man håller också på med härliga miljöprojekt och textilier som kan användas inom medicin. Denna inriktning syns också i utställningen. Det var både textildesign och modedesign som visade sina examensarbeten, både med utställning och modevisning.

På textildesign fanns det mycket spännande. Något jag verkligen fastnade för var Pattra Pattanawalas "Oasis". Hon arbetar med textilier för offentlig miljö som skapar mer privata rum i en annars hektisk miljö. Textilierna berör fler sinnen än känsel och syn, de involverar också hörsel och interaktion. När man rör draperiet kommer olika ljud, detta på grund av insydda elektroder. Vackert och organiskt uttryck!
Pattra Pattanawala

Pattra Pattanawala Foto: exit11.se
Pattra Pattanawala Foto: exit11.se

Pattra Pattanawala
Lekfulla tyger i serien "Blandband" av Sara Sjögren
Sara Sjögren "Blandband"

Sara Sjögren "Blandband"
Härlig utomhusfilt av Anna Benettsson, man blir lite sugen på att smälta in som en sten och läsa en god bok.

Jag satt lite dumt till för att ta kort på modevisningen men som tur är finns en trevlig hemsida där både modedesign- och textildesignelevernas examensarbeten presenteras. Nu börjar examensutställningssäsongen sakta men säkert ta slut. Tur att det kommer andra utställningar i sommar som man kan titta på. Ett exempel är Slowcraft som har vernissage den 1a juli, kanske ska fortsätta mitt resande lite till i sommar...