måndag 28 november 2011

Just nu är det bråda dagar för några brodöser...

Ateljén får ofta roliga och väldigt olika beställningar. Just nu håller vi på att göra ett standar (en typ av fana som bärs horisontellt) till Stockholms Universitets Studentkår. Deras nuvarande standar är en härlig 70-tals variant troligen sydd av en händig student, den har fyllt sitt syfte men nu är det dags att uppgradera sig med ett nytt. Eftersom vi har haft den lilla björnen att tänka på så är arbetet utlagt till textilkonstnären Renée Rudebrant, som i sin tur har engagerat två kollegor till för projektet. 

Tanken är att standaret ska premiärvisas på Nobelfesten den 10e december. Så nu broderas det för fullt så standaret blir klart i tid...

Och så här kan det se ut när ett stort broderi blir till;

Förberedelser inför broderi av SUS nya standar, Alice Lund Textilier AB
Foto: Renée Rudebrant
Upptråckling av mönstret på sidentyget, Alice Lund Textilier AB
Foto: Renée Rudebrant



Först spänns sidentyget upp på en stor broderiram. Dessa broderiramar har vi haft på ateljén sen Sofias tid, alltså 1950-talet. De finns också dokumenterade på kort från ca 1960. Så här kunde det se ut då;

Broderiarbetet på Sofia Widen Textilier, 1960.
Foto: Svensk Forms arkiv
Det sidentyg vi har valt har en svag mönstring och mönstret är en replika från ett äldre svenskt mönster som nu finns på Nordiska museet. Broderigarnet är ett kanpphålssilke i två blå kulörer. Här nedan är provet;
Broderiprov till SUS nya standar Foto: Renée Rudebrant
Som synes så är hela mönstret broderat. Definitivt mera arbete än om man exempelvis skulle göra en applikation, men å så mycket vackrare det blir...

Här är arbetet igång...

St Eriks första stygn på SUS nya standar, Alice Lund Textilier AB
Foto: Renée Rudebrant

Detalj av arbetet med SUS nya standar, Alice Lund Textilier AB
Foto: Karin Skogh

Detalj av arbetet med SUS nya standar, Alice Lund Textilier AB
Foto: Renée Rudebrant

 Sakta men säkert växer både text och St Erik fram...
Detalj av arbetet med SUS nya standar, Alice Lund Textilier AB
Foto: Karin Skogh

Detalj av arbetet med SUS nya standar, Alice Lund Textilier AB
Foto: Karin Skogh
Detalj av arbetet med SUS nya standar, Alice Lund Textilier AB
Foto: Karin Skogh

onsdag 23 november 2011

Kantiljer...

Nu är jag på ateljén igen, lite jobb att göra (även om jag egentligen inte jobbar, men det är ju svårt att slita sig...). Och såklart ska jag forska.

Idag har jag börjat titta lite på mer på Sofias teknik och det material hon gärna använder. En sak som ofta återkommer både på de befintliga verken men också i skrift är kantiljer. Vad är då detta kan man ju undra?
Lådor med kantiljer i, Alice Lund Textiliers ateljé
Foto: Frida Lindberg
Nationalencykopedin vill att kantiljer ska vara "kanti´lj, spiralformad metalltråd, vanligtvis av guld eller silver, virad så att en tät spirallängd bildas, vilken används i guldbroderi på t.ex. uniformer." Men på ateljén används mest kantiljer av annan typ av tråd. De ser ut så här;

Kantiljer, Alice Lund Textiliers ateljé Foto: Frida Lindberg
Sofia använde dessa snoddar, eller kantiljer som det kallats på ateljén, som komplement till applikationerna. De har en textil kärna som är omspunnen tätt, tätt av en tråd, som exempelvis kan utgöras av silke.

Det kan man se exempel på "Radiovågor", en applikation vi har kvar på ateljén. (Som jag har skrivit om innan, se här) Det är en applikation med kantiljer.

Sofia Widén "Radiovågor" Foto: Alice Lund Textilier AB
 De vita tunnare linjerna är kantiljer och resten av kompositionen är utförd i applikation av olika tyger med olika kvaliteter. Kantiljerna sys ofta ned med läggsöm.
Detalj Sofia Widén "Radiovågor"
Foto: Alice Lund Textilier AB
Ett annat exempel är detta broderi, helt utfört i kantilj! Det är en provvävnad till ett större altarbrun. (Fina prover man gjorde på den tiden...)Komponerat av Sofia såklart.

Provvävnad till ett altarbrun av Sofia Widén
Foto: Alice Lund Textilier AB

torsdag 10 november 2011

En Stockholmskappa...

När jag var på ateljén senast så hann jag med att scanna in en del fotografier. Troligen är det mesta från tiden precis innan Sofia Widén kom till Hytting, några av bilderna har kommentarer om Licium.

Jag hittade speciellt en bild som jag blev helt kär i. Det är en bild på Sofia iklädd en kappa sydd av ett av hennes tryckta tyger. Helt fantastisk! Jag skulle ge mycket för att ha en sådan kappa måste jag erkänna...

Sofia Widén iklädd kappa av tyget "Stockholm"
Foto: Alice Lund Textilier AB

 Det var en ganska liten bild så jag är inte helt säker men det ser ut att vara en tryckt tyg som heter "Stockholm". (Sofias tryckta tyger med motiv från olika städer väckte stor uppmärksamhet på 1940-talet.) Det ser ut så här;

Tryckt tyg "Stockholm" av Sofia Widén Foto: Alice Lund Textilier AB

tisdag 1 november 2011

ALT finns representerade i kunskapens rum....

Nu när jag forskar blir det mycket bibliotekshäng och min favorit i Stockholm är definitivt Kungliga Biblioteket, bibliotekens bibliotek. Till sällskap på väg ner till mikrofilmsrummet (där jag tittar på tidskrifter från 1950-talet) finns en väldigt ståtlig vävnad. Och då kan ni gissa vart den är vävd någonstans?

Nils G Stenqvist "Källan" vävd på Alice Lund Textiliers ateljé 1994. Foto: Frida Lindberg

Precis, på Alice Lund Textilier! Vävnaden är komponerad av konstnären Nils G Stenqvist och utfördes på ALT 1994 av Anneli Åhlström och Britt-Marie Bertilsson. Det är härligt hur ateljén följer mig överallt. När jag studerade i Uppsala satt jag väldigt ofta på Carolina Rediviva, ett annat anrikt bibliotek. Närmare bestämt i läsesal C och gärna på en speciell plats ganska långt fram i rummet. Själva läsesalen ligger i en tillbyggnad av biblioteket som gjordes på 1960-talet av arkitekten Peter Celsing och det finns även en textil utsmyckning som pryder väggarna.

Olle Nyman "Livscykel" 1967, i samarbete med Alice Lund Textiliers ateljé,
här på Dalarnas museum. Foto: Alice Lund Textiliers arkiv
När jag började mitt arbete med magisteruppsatsen om Alice Lund och hade grävt lite mer så insåg jag något spännande. Det var hos Alice Lund Textilier som den textila utsmyckningen var gjord! De sex stora applikationerna var komponerade av konstnären Olle Nyman och utförda på ALT under 1960-talet. Vilket sammanträffande! (Eller det var mer ett sammanträffande att jag var där än att utsmyckningen var där, Olle Nyman samarbetade mycket med ALT under åren.) Sviten av applikationerna kallas för "Livscykel" och visar livet för en växt från grodd till blomma å åter till frö. Så här ser det ut i läsesalen idag, precis efter att jag lämnade Uppsala så byggdes läsesalen om till att fungera mer för grupparbeten. Detta gjordes av Johan Celsing och det kan ni läsa mer om här. Och så här ser det ut idag;

Läsesal C på biblioteket Carolina Rediviva, efter ombyggnad av Johan Celsing. Foto: www.celsing.se
Till vänster i bilden två av applikationerna av Olle Nyman och ALT.

Ett helt annat tips är att ta sig till Olle Nymans ateljé i Saltsjöbaden, där man kan få titta in i både hans ateljé och hem.